“Learning another language is not only learning different words for the same things, but learning another way to think about things.”
„Nauka nowego języka to nie tylko nauka innych słów określających te same rzeczy, to nowy sposób myślenia o różnych sprawach.”
Flora Lewis
Współczesna metoda eklektyczna polega między innymi na łączeniu, lub doborze wybranych elementów z innych metod nauczania, tak aby odpowiadały one różnym fazom lekcji, a także gwarantowały jej różnorodność. Co należy przez to rozumieć? Eklektyzm czyli łączenie. Podczas zajęć z Art of speaking nigdy nie skupiamy się na rozwijaniu jednej sprawności tą samą techniką. Przykładowo nigdy nie ćwiczymy sprawności czytania poprzez godzinne parafrazowanie fragmentów, a dzielimy spotkanie na kilka bloków, w których rozwijamy zarówno sprawności receptywne, takie jak wspomniane czytanie, a także produktywne jak choćby tak bardzo potrzebne na co dzień mówienie w języku obcym. Dzięki zapożyczeniu pojedynczych elementów z różnych metod nauczania, spotkania obfitują w wielowymiarowość, a to zapewnia zdecydowanie lepsze efekty słuchaczy w nauce języka obcego.
Metoda komunikacyjna jest obecnie jedną z najpowszechniej stosowanych metod nauki języków obcych. Jej głównym celem jest nauczenie słuchacza biegłej umiejętności porozumiewania się w środowisku obcojęzycznym, a także stworzenie nawyku myślenia i formułowania myśli w języku obcym. Podczas spotkań słuchacz wielokrotnie angażowany jest do mówienia, nawet w trakcie zwykłych aktywności tj. prośba o szklankę wody, zmiana daty spotkania. W tym wariancie Art of speaking stawiamy zdecydowanie na rozwijanie umiejętności komunikowania się. Nie oznacza to jednak, że metoda ta pomija umiejętność poprawnego formułowania wypowiedzi w formie pisemnej. Innymi słowy nadrzędną funkcję ma tu mówienie, akcent, poprawna intonacja wyrazów, a dopiero później ich zapis. Metoda komunikacyjna to przede wszystkim materiał przygotowany w celu zachęcenia słuchacza do wypowiadania się i prawidłowego formułowania swojego zdania w różnorodnych kontekstach. W grę wchodzą tutaj zarówno częsta interakcja językowa w postaci dialogów, role-play, a także gry językowe i dyskusje na bazie materiałów audiowizualnych.
Metoda audiolingwalna (ALM) jest sposobem pozyskiwania wiedzy językowej bazującej przede wszystkim na powtarzaniu słów, zdań i wyrażeń. W tym wariancie Art of speaking główny nacisk położony jest zatem na intensywne powtórki w formie ustnej, znane tez jako tzw. drilling – podstawianie do wzoru w celu wyćwiczenia danej struktury przy jednoczesnej manipulacji treści. Zastanawiasz się pewnie, co to wszystko oznacza? Nic bardziej prostszego! Jeśli uczysz się przykładowo konstrukcji „I would like to… – Chciałabym / Chciałbym”, to wówczas podczas naszego spotkania będziemy skupiać się przede wszystkim na tym, aby powstało jak najwięcej bliskich i przydatnych Tobie treści z nim związanych. Metoda audiolingwalna to w dużej mierze imitacja i naśladowanie lektora mówiącego w standardowej wariancji języka, a zatem nie musisz już dłużej obawiać się, że podczas zajęć coś Ci umknie. Metoda ALM jest bardzo schematyczna, a więc bezpieczna dla osób, które czują się jeszcze niepewnie w swoim dotychczasowym stadium językowym. Przy nauczaniu dzieci metoda ALM obfituje dodatkowo w piosenki, a także rymowanki stanowiące łatwy do skojarzenia model wypowiedzi.
Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa to najstarszy sposób prowadzenia zajęć językowych. W Art of speaking ten wariant nauki języka obcego także jest dostępny, choć jak możemy się domyślać, mówienie nie jest tu priorytetem. Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa ma na celu pomóc przeanalizować problematyczne zagadnienia gramatyki języka obcego oraz bardziej zawiłe struktury językowe w celu ich lepszego zrozumienia. Metoda ta dąży zatem do zwiększenia świadomości językowej słuchacza. Podczas spotkań wypracowujemy nawyki stosowania nowopoznanych struktur, tłumaczymy i analizujemy teksty pod względem leksykalno-gramatycznym. Spotkanie pod kątem metody tłumaczeniowej ma głównie charakter wykładowy i jest doskonałym uzupełnieniem wiedzy słuchacza. Praca tą metodą tworzy dobre podwaliny pod przyszłe działania językowe, lecz sama w sobie nie stanowi wypracowania umiejętności „myślenia w języku obcym”. Zalecana do stosowania w ściśle określonym przedziale czasu.
Metoda testu zderzeniowego to nic innego jak uczenie się na własnych błędach. W Art of speaking ten sposób przyswajania wiedzy obfituje w pracę z arkuszami egzaminacyjnymi oraz zadaniami stricte testowymi – jaki to ma sens? Jeśli potrzebujesz dobrze zdać egzamin ósmoklasisty, egzamin maturalny lub chcesz przygotować się do innego egzaminu poświadczającego Twój obecny poziom językowy, to musisz dobrze znać jego strukturę i wymogi. W tym wypadku metoda testu zderzeniowego jest idealna dla Ciebie, ponieważ wraz z nią ćwiczymy nawyki rozwiązywania zadań egzaminacyjnych pod kątem czekającego Cię testu. Praca tą metodą z pewnością obniży poziom stresu przed egzaminem, zapozna Cię z kształtem arkuszy, a jednocześnie pozwoli Ci wykształcić umiejętność samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Każdorazowo samodzielnie starasz się zrozumieć oraz przerobić zadanie, a następnie przechodzimy wspólnie do omówienia treści, wyjaśnienia niejasności oraz punktacji. Jeżeli czeka Cię niedługo ważny egzamin, to metoda testu zderzeniowego jest zdecydowanie najlepszym możliwym wyborem. Pamiętaj jednak, że ta metoda, tak jak wspomniana już wcześniej metoda gramatyczno-tłumaczeniowa, powinna być stosowana tylko w określonym przedziale czasowym.